Ziggo

Het crossmediale platform Zie.

Zie Magazine

Voor Ziggo heeft Rhbm een multimediaal platform ontwikkeld, bestaande uit een print magazine, een website, digitaal magazine en nieuwsbrieven. Zie bood inspiratie en informatie op het gebied van televisie, internet en telefonie. Beleving stond centraal en hielp lezers hun weg te vinden in alle producten, diensten en content die Ziggo te bieden had.

Briefing

Ziggo BV is in mei 2008 ontstaan uit een fusie van drie kabelbedrijven (@home, Casema en Multikabel) en een innovatieve en betrouwbare leverancier van (digitale) televisie en radio, internet en telefonie via de kabel. Door de fusie begrepen abonnees niet goed wat er met hun kabelprovider was Gebeurd. Ze kenden Ziggo als overkoepelende naam niet of nauwelijks. Verder was een belangrijk deel van de doelgroep niet op de hoogte van de innovaties op het gebied van met name televisie en internet en de mogelijkheden die Ziggo te bieden had.

Van Zie Magazine werden twee versies geproduceerd, met content die specifiek op deze doelgroepen was geschreven. Beide versies met zelfs een eigen cover.

Doelstellingen en uitgangspunten

  • Abonnees meenemen in de belevingswereld van Ziggo en de klanttevredenheid en bekendheid van producten en diensten vergroten
  • Zie moest inspireren en enthousiasmeren en Ziggo nog steviger neerzetten als entertainmentaanbieder

Resultaten

Zie Magazine maakte onderdeel uit van een cross mediaal platform dat verder bestond uit een website, een digitaal magazine (4x per jaar) en digitale nieuwsbrieven (circa 12x per jaar). Rhbm heeft samen met Ziggo de social media activiteiten opgestart. Met print werd de oudere doelgroep optimaal bediend, de online middelen richtten zich vooral op een jongere doelgroep.

Vanuit Zie Magazine werd consequent verwezen naar de andere media en middelen, zodat er een sterke synergie ontstond. Daar waar print ophield ging online verder. De website was een digitale doorvertaling van het magazine, met extra’s als directe doorklikmogelijkheden naar websites en video’s van interviews.

Twee keer per jaar vond er kwantitatief onderzoek plaats onder de abonnees die Zie kregen. Op basis van de resultaten hebben we samen met Ziggo besloten om te gaan segmenteren en de middelen verder aan te scherpen. Kwantitatief onderzoek in combinatie met lezerspanels zijn zeer waardevol om de band tussen doelgroep en merk te verstevigen
Op doelgroep gesegmenteerde content waardoor de effectiviteit aanzienlijk toenam.
Lezers worden kijkers, daarom was Zie sterk visueel gedreven. De spaarzame copy moest des te krachtiger zijn, de lezer echt raken.

Kwantitatief onderzoek in combinatie met lezerspanels is zeer waardevol om de band tussen doelgroep en merk te verstevigen
Een online doorvertaling kan meer up-to-date zijn dan het print magazine.
De verschillende middelen van het Zie platform zorgden samen voor een sterke synergie.