Zie Magazine
Voor Ziggo heeft Rhbm een multimediaal platform ontwikkeld, bestaande
uit een print magazine, een website, digitaal magazine en nieuwsbrieven. Zie
bood inspiratie en informatie op het gebied van televisie, internet en
telefonie. Beleving stond centraal en hielp lezers hun weg te vinden in alle
producten, diensten en content die Ziggo te bieden had.
Briefing
Ziggo BV is in mei 2008 ontstaan uit een fusie van drie kabelbedrijven
(@home, Casema en Multikabel) en een innovatieve en betrouwbare
leverancier van (digitale) televisie en radio, internet en telefonie via de kabel.
Door de fusie begrepen abonnees niet goed wat er met hun kabelprovider was
Gebeurd. Ze kenden Ziggo als overkoepelende naam niet of nauwelijks.
Verder was een belangrijk deel van de doelgroep niet op de hoogte van de
innovaties op het gebied van met name televisie en internet en de mogelijkheden
die Ziggo te bieden had.
Van Zie Magazine werden twee versies geproduceerd, met content die
specifiek op deze doelgroepen was geschreven. Beide versies met zelfs een
eigen cover.
Doelstellingen en uitgangspunten
- Abonnees meenemen in de belevingswereld van Ziggo en de
klanttevredenheid en bekendheid van producten en diensten vergroten
- Zie moest inspireren en enthousiasmeren en Ziggo nog steviger neerzetten als entertainmentaanbieder
Resultaten
Zie Magazine maakte onderdeel uit van een cross mediaal platform dat verder
bestond uit een website, een digitaal magazine (4x per jaar) en
digitale nieuwsbrieven (circa 12x per jaar). Rhbm heeft samen met Ziggo de
social media activiteiten opgestart. Met print werd de oudere doelgroep
optimaal bediend, de online middelen richtten zich vooral op een jongere
doelgroep.
Vanuit Zie Magazine werd consequent verwezen naar de andere media en
middelen, zodat er een sterke synergie ontstond. Daar waar print ophield
ging online verder. De website was een digitale doorvertaling van het
magazine, met extra’s als directe doorklikmogelijkheden naar websites en video’s van interviews.
Twee keer per jaar vond er kwantitatief onderzoek plaats onder de
abonnees die Zie kregen. Op basis van de resultaten hebben we samen met
Ziggo besloten om te gaan segmenteren en de middelen verder aan te
scherpen. Kwantitatief onderzoek in combinatie met lezerspanels zijn zeer
waardevol om de band tussen doelgroep en merk te verstevigen
Op doelgroep gesegmenteerde content waardoor de effectiviteit
aanzienlijk toenam.
Lezers worden kijkers, daarom was Zie
sterk visueel gedreven. De spaarzame copy moest des te krachtiger zijn, de lezer echt raken.
Kwantitatief onderzoek in combinatie met lezerspanels is zeer waardevol om de band tussen doelgroep en merk te verstevigen
Een online doorvertaling kan meer up-to-date zijn dan het print magazine.
De verschillende middelen van het Zie platform zorgden samen voor een sterke synergie.